Tryck/klicka på bilden för att se fler RealViewsTM
597,00 kr
per fodral
Buddhas Life Mandala
Antal:
Stil
Barely There
+85,00 kr
Om Casemate Fodral
Såld av
Om denna design
Buddhas Life Mandala
a)
Om Mandalas
a)
a)
Mandala är en sanskrit ord som elak "cirkel". I traditionerna med buddistisk och hinduisk religiösa har helig ofta en manalaform. De flesta hinduiska och buddistiska mandalas är en kvadrat med fyra grind som innehåller en cirkel med en mittpunkt. Varje grind är i form av ett T.
a)
Dessa mandalas, koncentriska diagram, har andlig och rituell betydelse både för buddismen och för hinduismen. Termen är Hindu ursprung, men används också i buddismen. I det tibetanska gren i Vajrayana-buddhismen har mandalas utvecklats till sandmålning.
a)
I olika andlig-traditioner kan man använda mandalas för att rikta uppmärksamheten mot aspiranter och utexaminerade, som andlig undervisande verktyg, för att skapa ett helig-område och som ett stöd till meditations- och transinduktion. Den symboliska karaktären kan bidra till att man successivt kan nå de medvetslösa, och i slutändan hjälpa medlaren att uppleva en mystisk känsla av samhörighet med den slutliga enighet som kosmos i alla dess olika former kommer ifrån. Den psykoanalytiker Carl-Gustav Jung såg mandala som "en representation av det omedvetna självmedvetandet".
a)
I använda har mandala blivit en generisk term för alla planer, diagram eller geometriska mönster som representerar kosmos metafysiskt eller symboliskt, en mikrokosm av det universum ur ett mänskligt perspektiv.
a)
a)
Buddhas livstider (Buddhas undervisning)
a)
1. Shakya-klansmännen sjöng längs floden Rohini som flödade bland de södra utkanten av Himalayas. Deras Kung Suddhodana Gautama hade byggt ett underbart slott i Kapila och styrt klokt genom att vinna sitt folks glatta bifall. Drottningens namn var Maya. I tjugo år hade de inga barn, och efter att ha drömt om en märklig dröm om en elefant som kom in på hennes sida blev drottning Maya gravid. Kung och människorna såg med glatt förväntan fram emot ett royalets födelse. Drottningen återvände till sitt eget hem för födseln, och medan hon var på väg vilade hon i blomsterträdgården Lumbini Park. Hon var Asoka-blommar, och med glädje nådde hon ut till högerna arm för att ta en gren och prinsen föddes och alla, till och med himlen och jorden visade sin glädje. Denna minnesvärda dag var den åttonde dagen i april. Kung gladde sig oerhört när han kallade barnet: Siddhartha Gautama, som elak: "Varje önskan uppfylldes." a)
2 I palatset i Kung följdes dock nöden snabbt av sorg, för efter några dagar dog den vackra drottning Maya plötsligt bort. Som tur är blev Prajapati barnens fosterland mor och tog upp det med kärleksfull vård.
En hermit förutspådd: "Den här prinsen, om han stannar kvar på palatset efter sin ungdom, blir ett underbart Kung för att styra de fyra haven. Men om han överlåter hushållslivet till att omfatta en religiösa, blir han en Buddha och världens Savior." Till att börja med var Kung belåtet på grund av profetian, men blev senare bekymrad över tanken på att hans enda son skulle kunna lämna palatset till en hemlös återkomst.
Vid nitton års ålder arrangerade Kung prinsens giftermål till prinsessan Yasodhara. a)
3 I tio år har prinsen suttit i en omgång av musik, dans och glädje i de olika paviljonerna Vår, Höst och Vinter, men alltid har hans tankar återgått till problemet med lidande när han på ett ihärdigt sätt försökte förstå människans verkliga innebörd. Han ville förstå den sanna naturen hos sjukdom, ålderdom och död och leva ett liv som överskrider allt mänskligt lidande. a)
4 Under sitt tjugonionde år föddes hans enda barn, Rahula. Gautama beslutade sig för att lämna sitt palats hem och söka en lösning på sin mentala oro i en mengiants hemlösa liv. Han rakade huvudet, tog med sig en tiggarskål i handen och tog sina gigantiska steg söderut.
Prinsen besökte först Hermit Bhagava och såg hans ascetiska metoder. Sedan reste han i tur och ordning till Arada Kalama och Udraka Ramaputra för att lära sig hur de skulle uppnås, men efter att ha utövat dem under en tid blev han övertygad om att de inte skulle leda till att han blev upplyst. Slutligen åkte han till Magadha land och utövade asticism i Uruvilvas skog på banker i Nairanjana-floden där den flyter av Gayas slott. a)
5 Metoderna var otroligt intensiva. - Ingen ascetik i det förflutna, ingen i nuet och ingen i framtiden har någonsin eller kommer att praktisera mer seriöst än jag."
Men prinsen kunde inte få det han sökte. Efter sex år i skogen gav han upp asticismen. Han badade i floden och tog emot en skål mat från Sujatas hand, en hjälte som bodde i grannbyn. De fem kamrater som hade levt med prinsen i sex år av hans ascetiska sedvänjor trodde att han degraderades och lämnat honom. Prinsen lämnades alltså ensam. Han var fortfarande svag, men med risk för sitt liv försökte han få en slutlig meditation och sade till sig själv: "Blod kan bli utmattat, kött kan dö, ben kan falla sönder, men jag kommer aldrig att lämna i ställe förrän jag hittar vägen till upplysning."
Han blev besatt av ondskans alla laser. Men omsorgsfullt och tålmodigt granskade han dem en efter en och förkastade dem alla, och när morgonstjärnan dök upp i östran himlar var kampen över och prinsen hade äntligen funnit väg för upplysning. Det var den 8 december, när han var trettiofem år gammal, som prinsen blev Buddha. a)
6 Från och med denna tidpunkt var prinsen känd av olika namn. Några talade om honom som Buddha, den fullkomligt upplysta. Några talade om honom som Shakyamuni, Shakyas klan. Och ännu fler talade om honom på ett tilltalande sätt som den välsignade. Han åkte först till Mrigadava i Varanasi, där de fem mendikanter som hade levt med honom under hans sex år av ascetiskt liv bodde. Först skrek de honom, men efter att han hade pratat med dem trodde de på honom och blev hans första anhängare. Han gick omkring i land och levde på almer och övertalade manar att acceptera sitt sätt att leva. Två underbara lärare, Sariputra och Maudgalyayana, och deras tvåtusen lärlingar kom till honom. Först höll sig Buddhas Far, Kung Suddhodana, som led inåtvänt från sin sons pension, vid sidan av, men blev därefter hans trogna dilemma. och Maha-Prajapati, Buddhas steg-mor, och prinsessan Yasodhara, hans fru och alla medlemmar av Shakya-klan, trodde på honom och följde honom. Och många andra blev hans hängivna och trogna anhängare. a)
7 I fyrtiofem år gick Buddha omkring i land och predikade och övertalade manar att följa sin livsstil, men till sist blev han sjuk i Vaisali på vägen från Rajagriha till Sravasti och förutspådde att han skulle komma in i Nirvana efter tre månader. Han reste fortfarande tills han kom till Pava där han blev allvarligt sjuk av mat som Cunda, en björn, erbjöd. Sen kom han till skogen gräns i Kuninagaras slott. Ljugit mellan två stora sala träd fortsatte han sina lärlingar till sina favoritlärlingar ända till sista stund. a)
8 Under överinseende av Ananda, Buddhas favoritdiskillegion, kremerades kroppen av hans vänner i Kusinagaras slott. Askorna delades och begravdes under åtta underbara minnesmärken. a)
Automatisk översättning
Kundrecensioner
Det finns inga recensioner för denna produkt ännu.Har du köpt den här produkten?
Taggar
Annan information
Produkt ID: 179819801720943720
Skapad: 2021-12-07 2:56
Betyg: G
Nyligen besökta produkter
