Tryck/klicka på bilden för att se fler RealViewsTM
25,00 kr
per vykort
 

Franz Marc - Red & Blue Horse 1912 Pappra hästar Vykort

Antal:
Signature matt
18 pt thickness / 120 lb weight Soft white, soft eggshell texture
-2,00 kr

Om Postcards

Såld av

Storlek: Standard Matt

Skapa ditt eget vykort som är värt en semester! Alla vyer som du har sett, alla monument som du har förälskat dig i kan läggas till på ditt vykort med vårt personliga verktyg.

  • Dimensioner: 14,2 cm L x 10,8 cm H; kvalificerad USPS-format för vykort
  • Högkvalitativ tryckning i fullfärg på båda sidor

Papperstyp: Signature matt

Our Signature Matte paper is a customer favorite—smooth to the touch with a soft eggshell texture that elevates any design. Its sturdy 18 pt weight and natural feel make it the ideal choice for timeless, sophisticated events.

  • Exclusively made for Zazzle
  • Made and Printed in the USA
  • FSC® Certified—sourced from responsibly managed forests that protect both people and planet

Om denna design

Franz Marc - Red & Blue Horse 1912 Pappra hästar Vykort

Franz Marc - Red & Blue Horse 1912 Pappra hästar Vykort

Titel Deutsch: Rotes und blaues Pferd Year 1912 Technique Deutsch: Papier Dimensions Deutsch: 26,5 × 34 cm. Han var en av grundarna av "Der Blaue Reiter" ("Blue Rider"), en almanak vars namn senare blev synonymt med den cirkel av konstnärer som samarbetade i den. Franz Marc föddes 1880 i den tyska staden München. Hans far, Wilhelm, var en målare för professionellen och hans mor Sophie var en strikt kalvinist. 1900 började han studera vid konstakademin i München, där hans lärare skulle inkludera Gabriel von Hackl och Wilhelm von Diez. 1903 och 1907 tillbringade han tid i Frankrike, särskilt i Paris, besökte stadens museer och kopierade många av bilder. I Paris besökte han konstnärliga kretsar som förde honom i kontakt med ett antal konstnärer, däribland Sarah Bernhardt, och han upptäckte en stark tillhörighet till Vincent van Goghs arbete. Under denna period var Marc inblandat i ett antal stormiga relationer, däribland en mångårig affär med Annette von Eckardt, en gift antika nio år gammal hans äldre, och två giftermål, först till Marie Schnuer och sedan till Maria Franck. 1906 reste han med sin bror, en byzantinist genom handel, till Saloniki, Athos och flera andra grekiska platser. Marc utvecklade en viktig vänskap med konstnären August Macke 1910. 1911 bildade han en cirkel av Der Blaue Reiter-konstnärer med Macke, Wassily Kandinsky och andra konstnärer som beslutade sig för att skilja sig från Neue Künstlervereinigung-rörelsen. Han visade flera av sina verk i den första Der Blaue Reiter-utställningen på Thannhauser Galleries i München mellan december 1911 och januari 1912. Utställningen var utställningen för den tyska uttrycksrörelsen och visade sig också i Berlin, Köln, Hagen och Frankfurt. 1912 träffade Marc även Robert Delaunay, vars använda av färg och framtidens metoder var ett stort inflytande på Marc arbete. Marc blev påverkat av futurism och cubism, och hans konst blev naken och abstrakt till sin natur. Hans namn fanns med på en lista över framstående konstnärer som skulle dras tillbaka från strid i Världskrig I. Innan beställningarna gjordes slogs han i huvudet och dödades omedelbart av en snäcka som plundring under slaget i Verdun (1916). Marc gjorde sextio utskrifter, i träsnitt och litografi. De flesta av hans mogna arbete skildrar djur, vanligtvis i naturliga miljöer. Hans arbete utmärks av en stark primär färg, en nästan cubistisk skildring av djur, en stark enkelhet och en djup känsla av känslor, som till och med under sin tid fick en märkbar bild i inflytelserika kretsar. Marc gav också en känslomässig innebörd eller ett känslomässigt syfte till det färg han använde i sitt arbete, blått skulle användas för manlighet och andlighet, gult representerade kvinnlig glädje och rött inneslutet ljud i våldet. Marc arbete har inte passerat obemärkt av nationalsocialisterna. Under 1936 och 1937 dömdes han av nazisterna som "rättare Künstler" ("degenererande konstnär") och ungefär 130 av hans verk har plundrats från tyska museer. Franz Marc är förmodligen Tierschicksale (även känd som Animal Destinies eller Fate of the Animals), som hänger i Kunstmuseum Basel. Marc slutförde arbetet 1913, då "det spända läget i den hotande katastrofen hade genomsyrat samhället", vilket en konsthistoriker konstaterade.[1] På baksidan av arbetsytan skrev Marc: "Und Alles Sein ist flammend Leid" ("Och allt detta är att flamma agonier"). Under Världskrig I skrev Marc till sin fru på målningen: "Det är som en föreställning om krig - hemsk och söndrande. Jag kan knappast föreställa mig att jag målade det." I oktober 1998 fick flera av Marc:s målningar rekordpriser vid Christie's Art auktionhouse i London, bland annat Rote Rehe I (Red Hjort I), som sålde för 3,30 miljoner dollar. Detta rekord överskreds i oktober 1999, då Der Wasserfall (The Waterfall) såldes av Sotheby's i London till en privat insamlare för 5,06 miljoner dollar. Detta pris gav en rekord för både Franz Marc Marc arbete och 1900-talets tyska målning. Uttryck var en kulturrörelse, inledningsvis i poesi och målning, som kom Tyskland i början av 1900-talet. Dess typiska drag är att presentera världen i ett ytterst subjektivt perspektiv, att på ett våldsamt sätt förvränga den för att få en känslomässig effekt och på ett kraftfullt sätt förmedla personliga stämningar och idéer. Konstnärer från de olika kulturerna ville uttrycka betydelsen av "att vara vid liv" och känslomässig erfarenhet snarare än fysisk verklighet. Uttrycket framträdde som en "avant-garde-rörelse" i poesi och målning före det första Världskriget. Under Weimaråren uppskattades det av en stor publik, som hade sin popularitetstoppe i Berlin under 1920-talet. Uttrycket visas i många konstformer, bland annat: målning, litteratur, teater, film, arkitektur och musik. Termen innebär ofta känslomässiga känslor. I allmänhet kan målare som Matthias Grünewald och El Greco kallas uttryckssymboler, även om termen i praktiken huvudsakligen används för verk från 1900-talet. Den uttryckssymbol som stressat på det enskilda perspektivet var också en reaktion på positivism och andra konstnärliga rörelser, såsom naturalism och imponering. Der Blaue Reiter (Blue Rider) var en grupp konstnärer från Neue Künstlervereinigung München i München, Tyskland. Der Blaue Reiter var en tysk rörelse som pågick mellan 1911 och 1914, som var grundläggande för uttrycksfriheten, tillsammans med Die Brücke som grundades det föregående decenniet 1905. Les Fauves (Fransken för de Vild Beasterna) var en kort-levande och lös gruppering av tidigt 1900-talets moderna konstnärer, vars verk betonade fredliga kvaliteter och ett starkt färg över de representativa eller realistiska värden som bevarades av imperialismen. Medan Fauvism som stil började omkring 1900 och fortsatte efter 1910 varade rörelsen som sådan bara tre år, 1905-1907, och hade tre utställningar. Rörelsens ledare var Henri Matisse och André Derain. DER BLAUE REITER Der Blaue Reiter (Blåridern) var en grupp konstnärer från Neue Künstlervereinigung München i München, Tyskland. Der Blaue Reiter var en tysk rörelse som pågick mellan 1911 och 1914, som var grundläggande för uttrycksfriheten, tillsammans med Die Brücke som grundades det föregående decenniet 1905. Wassily Kandinsky, Franz Marc, August Macke, Alexej von Jawlensky, Marianne von Werefkin, Gabriele Münter, Lyonel Feininger, Albert Bloch andra grundade gruppen som svar på avvisandet av Kandinskijs målning Sista utslaget från en utställning. Der Blaue Reiter saknade ett centralt konstnärligt manifest, men var centrerat kring Kandinsky och Marc. Paul Klee var också inblandad. Rörelsens namn kommer från en målning av Kandinsky som skapades 1903 (se illustration). Det påstås också att namn kunde ha sitt ursprung i Marc entusiasm för hästar och Kandinskijs kärlek i färg blå. För Kandinsky är blått anditualitetens färg: Ju mörkare blått, desto mer vaknar det människans önskan för evigheten (se hans 1911 bok på Andlig i konst). Inom gruppen varierade konstnärliga synsätt och syften från konstnärer till konstnärer, men konstnärerna delade en gemensam önskan om att uttrycka andlig sanningar genom sin konst. De trodde på främjandet av modern konst, kopplingen mellan konst och musik, andlig och symboliska föreningar av färg samt en spontan, intuitiv inställning till målning. Ledamöterna var intresserade av medeltida konst och primitivism i Europa, liksom contemporaryn, icke- konst i Frankrike. Till följd av deras möten med kubistiska, fanatiska och rayonistiska idéer flyttat de till abstraktion. Der Blaue Reiter anordnade utställningar 1911 och 1912 som rörde Tysklanda. De publicerade också en almanak med contemporary, primitiv konst och folkkonst, tillsammans med barnmålningar. 1913 visade de upp det första tyska Herbstsalon. Koncernen stördes av det första Världskrigets utbrott 1914. Franz Marc och August Macke dödades i strid. Wassily Kandinsky, Marianne von Werefkin och Alexej von Jawlensky tvingades flytta tillbaka till Ryssland på grund av sitt ryska medborgarskap. Det fanns också meningsskiljaktigheter inom gruppen. Der Blaue Reiter levde därför bara i kort under tre år från 1911 till 1914. År 1923 bildade Kandinsky, Feininger, Klee och Alexej von Jawlensky Die Blaue Vier (den blå fyraårgruppen), och 1924 visades och förevisades tillsammans i Förenade Stater. En omfattande samling målningar av Der Blaue Reiter visas i Städtische Galerie i Lenbachhaus i München. PAINTING Painting är ett uttryckssätt och formulären är många. Teckning, sammansättning eller abstraktion och annan estetik kan vara för att visa yrkesutövarens uttryckliga och begreppsmässiga avsikt. Målningar kan vara naturalistiska och representativa (som i ett stillastående liv eller i ett landskapskonstruktion), fotografiska, abstrakt, laddas med berättande innehåll, symbolism, känslor eller vara av politisk natur. Färgning är praxis vid applicering av färg, pigment, färg eller annat medium på yta (underlag). I konst beskriver termen både åtgärden och resultatet, som kallas en målning. Målningar kan ha till stöd för yta som väggar, pappra, kanvas, trä, glas, lacker, lera eller betong. Målarfärg kan dekoreras med guld löv och vissa moderna målningar innehåller andra material, t.ex. sand, lera och pappra skrapor. En del av målningen i både Östra och Western konst domineras av motiv och idéer från andlig; exempel av detta slag sträcker sig från teckningar som skildrar mytologiskt figurer på lergods till bibliska scener som återges på insida-väggar och -tak i Sistinchapel, till scener från Buddhas liv eller andra scener i östra religiösa ursprung. Bland de fortsatta och aktuella riktningarna i början av 2000-talet finns monokrommålning, målning med hård kant, geometrisk abstraktion, anslag, hyperrealism, fotorealism, uttrycksfrihet, minimalism, lyrisk abstraktion, konst, konst, Abstrakt expressionism, Färg Fält-målning, nyuttryck, kollage, intermediamålning, monemblage målning, konsmålning, postmodern målning, Neo-Dada-målning, formad målarduk, miljömålning, traditionell figur-målning, Landscape-målning, Porträtt-målning och färg-på-glas-animering. Utvecklingen av Östrans målarfärg är historiskt sett parallell med utvecklingen av Westerna målningar, i allmänhet några århundraden tidigare. Afrikansk konst, islamisk konst, indisk konst, kinesisk konst och japansk konst hade var och en ett betydande inflytande på Western konst, och så småningom vice-versa. De äldsta målningarna finns på Grotte Chauvet i Frankrike, som av vissa historiker påstås vara cirka 32 000 år gamla. De är graverade och målade med rött och svart pigment och visar hästar, noshörningar, lejon, bufflar, mammotter eller människor som ofta jagar. Det första beviset på målning har emellertid upptäckts i två sten-härbärgen i Arnhem Land, i norra Australien. I det lägsta lagrar av materialet på dessa platser används delar av trä som beräknas vara 60 000 år gammalt. Arkeologer har också hittat ett fragment av sten-målning som konserverats i ett sten-skydd i Kimberleyregionen i NordWesterna Australien, som är 40 000 år gammalt. Det finns exempel på grottmålningar över hela världen - i Frankrike, Spanien, Portugal, China, Australien, Indien osv. I Westerna kulturer är oljemålning- och vattenfärgsmålning de mest kända medierna, med rik och komplexa traditioner i stil och subjekt. I Öster dominerade bläck och färg bläck historiskt valet av medier med lika rik och komplexa traditioner. Olika typer av färg identifieras vanligen med hjälp av det medium som pigmentet är suspenderat eller inbäddat i, vilket avgör färgens allmänna arbetsegenskaper, t.ex. viskositet, missbarhet, löslighet, torktid osv.
Automatisk översättning

Kundrecensioner

4.7 av 5 stjärnor betyg32 totalt antal recensioner
22 totalt 5-stjärniga recensioner9 totalt 4-stjärniga recensioner1 totalt 3-stjärniga recensioner0 totalt 2-stjärniga recensioner0 totalt 1-stjärniga recensioner
32 Recensioner
Recensioner för liknande produkter
5 av 5 stjärnor betyg
Av Klara-Maria M.1 augusti 2021Verifierat köp
Vykort, Storlek: Standard Matt, Papper: Signature matt, Kuvert: Ingen
Zazzles program för granskare
Produkten var toppen, köpte en bunt till mina anställda som "härlig semester"önskning. Gick hem hos alla, skapade rolig ich bra stämning. Trycket var precis som förväntat. 5/5
5 av 5 stjärnor betyg
Av Astrid G.20 augusti 2020Verifierat köp
Vykort, Storlek: Standard Matt, Papper: Signature matt, Kuvert: Ingen
Zazzles program för granskare
Bra kvalité på papperet och jag fick de fort levererade. Färgerna på trycket stämmer med originalet dvs Carl Larssons målningar.
5 av 5 stjärnor betyg
Av vide m.27 juli 2020Verifierat köp
Vykort, Storlek: Standard Matt, Papper: Signature matt, Kuvert: Ingen
Zazzles program för granskare
Really like the card, exactly what I was looking for. Colors and everything seemed to be of great quality

Taggar

Postcards
markerablauerepmålaljusoljafolkkonstnouveauuttryckssymbol
Alla produkter
markerablauerepmålaljusoljafolkkonstnouveauuttryckssymbol

Annan information

Produkt ID: 239091782916510619
Skapad: 2010-02-17 17:48
Betyg: G