Tryck/klicka på bilden för att se fler RealViewsTM
286,00 kr
per pussel
Skåp i liggande | William Henry Hunt Pussel
Antal:
Storlek
Om Pussel
Såld av
Om denna design
Skåp i liggande | William Henry Hunt Pussel
William Henry Hunt, var en engelsk vattenkolorist. Hunt var "en av nyckel figurer i 1800-talets engelska vattenfärgsmålning. Hans arbete samlades in i stor utsträckning under hans livstid, särskilt hans bilder av barn, ofta i humoristiska situationer, och hans detaljerade, naturalistiska liv av frukt, blommor och fågelbon som gav honom smeknamnet "Birds Nest" Hunt." Hunt föddes på 8 Old Belton Street, nu 7 Endell Street, nära Covent Garden. Hans far, John Hunt, var en plåtsarbetare som skapar och sålde små containrar, såsom behållare och lådor, vilket han också dekorerade. Hunts morbror, en slaktare, är känd som att ha sagt om konstnären: "Han var alltid en fattig brottsling, och eftersom han var i sin fulla rätt, så gjorde de en konstnär av honom." Detta är åtminstone delvis sant, eftersom Hunt hade deformerat ben som hindrade hans rörelse och mycket väl kan ha bidragit till att han slutligen övergett landskapsarbetet till förmån för stillastående liv och figurer. 1806 övertalade Hunt sin far att låta honom resa till tåg som konstnär och under sju år bli lärd av John Varley, vattenkoloristen, teckning-mästaren, astrologer och en nära vän till William Blake. Enligt uppgift gjorde Hunt framsteg i bran under Varleys förmyndarskap, eftersom han utvisade tre oljemålningar vid Royalets akademi 1807 och fortsatte att ställa ut där under flera år efter detta. 1808 fick han tillträde som student till Royalet Academy Skolor. Genom Varley introducerades Hunt i en cirkel av samlaren, amatörmannen och artisten dr Thomas Monro, rektor vid Bethlem Hospital, vars informella akademi i teckning lockade många begåvade unga konstnärer. Konstnärer träffades på doktor hem i Adelphi Terrace på vinterkvällar och även på sitt hem i land i Bushey, Hertfordshire The doktor bjöd ofta in Hunt till Bushey under längre perioder för att måla från naturen under instruktionen i doktor. Enligt Martin Hardie, "En del av [Hunts] mest charmerande utomhus teckning blev runda om Bushey, "där han blev lurad på ett slags barrow med en huva över det.."medan han gjorde skisser." Doktor Munros beskyddare var kritisk mot Hunts framsteg som konstnär. 1822 bodde Hunt oberoende av sin familj. Från 1822 till 1825 var han återigen utställd vid Royalet Academy, och sedan upphörde han helt och hållet. Detta kan bero på att han den 9 april 1824 valdes till associerad medlem av Painters Society i Vatten-Färg och blev medlem i fullt två år senare, i juni 1826. Hunt var sedan sitt första bidrag fram till 1864, det år han dog, en utmärkt utställning vid samhällets årliga utställningar och bidrog med totalt 765 verk. Hunts arbete i tidigt visar inflytandet från hans lärare, John Varley, och hans beskyddare, dr Thomas Munro och Henry Edridge, nära förbunden med Munro. Arkitekturlandskapen i subjekt och land dominerade hans tidigt arbete. Förlorad teckning i penna eller penna och vätska, tydliga färg tvättar är kännetecknen. Hans subjekt, i synnerhet i hans senare liv, är ofta enkla, men om man ser till det tekniska, uppvisar hans verk alla de resurser som finns i färgen på vattenfärgen, från den minsta genomskinliga toningen till den djärvaste användan av gouache, som kvävs på förberedda ogenomskinliga grunder, använda av grov papper och skrapning av högdagrar och struktur. Hans känsla för färg är kanske lika sann som för vilken engelsk konstnär som helst. Han var, säger John Ruskin, allt som allt, den finaste målaren någonsin. Flera karakteristiska exempel på Hunts arbete, som pojken med en Goat, en bruna studie, plommon, Primroses och Birds' Nests är i Victoria- och Albert Museum. Enligt Redgraves skiljer sig Hunts verk mycket från hans contemporary: de har en egen karaktär och många egenskaper som ställe honom som konstnär, i sin något smala omfattning, på en nivå med högst. "William Henry Hunt Chaffinch Nest and May Blommar Oljemålning". Master Works Art Gallery. Arkiverad från originalet den 16 juli 2012. Den 23 december 2012. Hunt dog av apoplexi den 10 februari 1864. Den 15 februari 1864 begravdes han i kyrkogården i Höggate, där ett antal kolleger från konstnärer deltog i graven. Läsaren (27 februari 1864) ansåg att "vi började uppskatta och förstå hans genialitet när han togs från oss - en av århundradets underbarare konstnärer".
Automatisk översättning
Kundrecensioner
Det finns inga recensioner för denna produkt ännu.Har du köpt den här produkten?
Taggar
Annan information
Produkt ID: 256679653818425864
Skapad: 2024-05-25 10:27
Betyg: G
Nyligen besökta produkter
