Tryck/klicka på bilden för att se fler RealViewsTM
365,00 kr
per pussel
 

Vitruvian Man, Leonardo da Vinci, cirka 1490. Pussel

av
Antal:

Om Pussel

Såld av

Storlek: 28 x 35,5 cm pussel med presentförpackning; 252 bitar

Förvandla mönster, foton och text till ett fantastiskt spel med anpassningsbara pussel! De här pusslen är tillverkade av robust kartong och monterade på spånskiva, och de är tryckta i levande och fullfärgade färger. För många timmars pusselglädje, ge ett anpassat pussel som gåva idag!

  • Dimensioner: 28 x 35,5 cm (252 bitar)
  • Inkluderar en kartongväska med en pusselbild tryckt på locket
  • Stabilt kartongmaterial, monterat på spånskiva
  • Lätt torkbar yta
Varning: Inte lämplig för barn under 3 år. Små delar kan utgöra en möjlig kvävningsrisk.
Designtips: För att säkerställa högsta kvalitet på utskriften bör du notera att den här produktens anpassningsbara designområde är 26,7 x 34,3 cm. För bästa resultat, lägg till 0,6 cm avtryck.

Om denna design

Vitruvian Man, Leonardo da Vinci, cirka 1490. Pussel

Vitruvian Man, Leonardo da Vinci, cirka 1490. Pussel

Vitruvian Man by Leonardo da Vinci ... circa 1490 ... Vitruvian Man (italiensk medborgare: Le proporzioni del corpo umano secondo Vitruvio, som översätts till "The proportions of the human body according to Vitruvius"), eller helt enkelt L'Uomo Vitruviano ([ˈlwɔːmo vitruˈvjaːno]), är ett teckning av Leonardo da Vinci omkring 1490 [1] Den åtföljs av anteckningar som grundar sig på arkitektens arbete Vitruvius. Teckning, som är i penna och bläck på papper, skildrar en man på två ovanliggande ställen med arm och ben och som är inskriven i en cirkel och kvadrat. Teckning och text kallas ibland för "Anders Canon" eller, mindre ofta, "Proportions of Man". Den förvaras i gabinetto dei disegni e-stämpeln på Gallerie dell'Accademia i Venedig, Italien, under referensnummer 228. I likhet med de flesta pappra verk visas det endast ibland för allmänheten.[2][3] teckning bygger på de idealiska mänskliga proportioner som den gamla romerska arkitekten Vitruvius beskriver i Bok III i sitt fördrag De architectura. Vitruvius beskrev figur som den främsta källan till proportioner mellan de klassiska arkitekturordningarna. Vitruvius bestämde sig för att den idealiska kroppen skulle vara åtta huvuden hög. Leonardo's teckning är traditionellt känd för att hedra arkitekten. Innehåll [göm] 1 Subjekt och avdelning 2 Bevis på samarbete 3Derivatverk 4Se även 5Referenser 7Källor 8Externa länkar Subjekt och rubrik[redigera] Denna bild visar blandningen av matematik och konst under Renaissancen och visar Leonardo: s djupa förståelse för proportioner. Dessutom utgör bild en hörnsten i Leonardo da Vinci-programmets försök att knyta människan till naturen. Encyklopæ dia Britannica online stater, "Leonardo da Vinci föreskrev den underbara bild-kartan över den människokropp han hade producerat genom sitt anatomiska teckning och vitruvianska man som kosmografia del minor mondo (mikrokosmens kosmografi). Han ansåg att människokroppens sätt att fungera var en analogi för universums funktion."[4] Enligt Leonardo da Vinci i medföljande text, skriven i spegel, gjordes det som en studie av den (manliga) mänskliga kroppens proportioner enligt beskrivningen i Vitruvius. Texten består av två delar, ovanför[a] och nedanför[b] bilden. I den första punkten i den övre delen av betänkandet Vitruvius står det: "Vetruvio, arkitekt, skriver i sitt arkitekturarbete att människan är i naturen fördelad på detta sätt, det vill säga: handflatan är fyra finger om foten är fyra handflatan om kuperingen är sex handflatan, fyra kuber om man får en man, fyra kuber om man är 24 handflatan och dessa mätningar görs i byggnad". Det andra stycket lyder: "Om du öppnar ben tillräckligt för att ditt huvud sänks med en fjortondel av höjden och höjer händer tillräckligt för att ditt utökade finger vidrör huvudet, vet du att navelns centrum kommer att vara naveln och utrymmet mellan ben kommer att bli en liksidig triangel". Den nedre delen av texten ge dessa proportioner: längden på den utspridda armen är lika med höjden på en man från höftsätet till grund i hakan är en tiondel av höjden på en man från under hakan till översta delen av huvudet är en åttondel av höjden på en man från över bröstet till översta delen av huvudet är en sjättedel av höjden på en man från över bröstet till flygplanet en sjundedel av en människas höjd. Bogens största bredd är en fjärdedel av en mans höjd. Från brösten till huvudets överkant är en fjärdedel av en mans höjd. avstånd från armbågen till handspetsen är en fjärdedel av en mans höjd. avstånd från armbågen till armbågen är en åttondel av en mans höjd. Handlängden är en tiondel av en mans höjd. Rot av p- är hälften så hög som en mans höjd. Foten är en sjundedel av en mans höjd. Från under foten till under knäet är en fjärdedel av en mans höjd. Från under knäet till roten av p- är en fjärdedel av en mans höjd. Den avstånd från underdelen av hakan till näsan och ögonbryarna och hakarna. flygbolaget är lika med öron och en tredjedel av ansikte. De punkter som bestämmer dessa proportioner markeras med linjer på teckning. Under själva teckning är en enda linje som är lika med en sida av kvadraten och uppdelad i fyra kuber, av vilka de två yttre är uppdelade i sex handflatan vardera, av vilka två har spegel-textanteckningen "palmi"; de två yttersta handflatan är uppdelade i fyra finger vardera och är var och en märkta "diti". Leonardo är ett tydligt exempel på Vitruvius' De architectura 3.1.2-3 som lyder: För människokroppen är så designad till sin natur att ansikte, från hakan till framhuvudets överkant och hårens lägsta rötter, är en tiondel av hela höjden. Den öppna handen från handleden till spetsen av mitten finger är precis densamma; huvudet från haken till krona är detsamma En åttondedel, med nacke och skuldra från bröstets övre del till hårens lägsta rötter, är en sjättedel, från bröstets mitten till toppmötet i krona är en fjärde. Om vi tar höjden på själva ansikte är avstånd från grund i hakan till undersidan av näsborrarna en tredjedel. näsan från näsborrens undersida till en linje mellan ögonbryarna är densamma. Från det till hårens lägsta rötter är också en tredjedel som omfattar framhuvudet. Fotens längd är en sjättedel av kroppens höjd, en fjärdedel av fostrets längd och bröstets bredd är också en fjärdedel. Även de andra medlemmarna har sina egna symmetriska proportioner, och det var genom att anställa dem som de berömd målarna och skulptorerna av antiken nådde upp till underbar och oändlig renommé. På samma sätt bör det i ett tempelmönster finnas den underbarare harmonin i de symmetriska förbindelserna mellan de olika delarna till hela områdets storlek. I människokroppen är naturligtvis naveln den centrala punkten. För om en man placeras platt på ryggen, med utfällt händer och fötter, och ett par kompasser centrerade på naveln, kommer finger och tånen på hans två händer och fötter att beröra omkretsen av en cirkel som beskrivs därfrån. På samma sätt som människokroppen ger en cirkelformad kontur, så kan man hitta en kvadratfot figur från den. Om vi mäter avstånd från sulorna av fötterna till huvudets överkant och sedan tillämpar den åtgärden på den utsträckta armen, kommer bredden att vara densamma som höjden, som i fodral i flygplan yta som är helt kvadratiska[5]. Leonardo i teckning kombinerar en noggrann läsning av den gamla texten med hans egen observation av verkliga mänskliga kroppar. I teckning konstaterar han med rätta att kvadraten inte kan ha samma mittpunkt som cirkeln[6], naveln, utan är något lägre i anatomin. Denna anpassning är den nyskapande delen av Leonardo-teckning och det som skiljer den från tidigare illustrationer. Han avviker också från Vitruvius vid teckning till en plats där fingertopparna är i nivå med toppen, i stället för Vitruvius mycket lägre vinkel, där arm går genom naveln. Själva teckning används ofta som en underförstådd symbol för människokroppens grundläggande symmetri och i förlängningen universums symmetri i sin helhet[7]. Genom att undersöka teckning kan man konstatera att kombinationen av arm och benpositioner faktiskt skapar sexton olika attityder. Stället med armen rakt ut och fötterna tillsammans ses som inskrivet i den överliggande kvadraten. Å andra sidan kan man se att "spridningsörnen" är inskriven i den överliggande cirkeln. Teckning köptes från Gaudenzio de'Pagave av Giuseppe Bossi[8], som beskrev, diskuterade och illustrerade detta i sin monografi om Leonardo da Vinci libri quattro (1810), "The Last Supper", Del Cenacolo di Leonardo da Vinci libri quattro"[9]. Följande år tog han ut den del av monografin som rörde Vitruvian Man och publicerade den som Delle opinioni di Leonardo da Vinci intorno alla simmetria de'Corpi Umani (1811), med ett engagemang för hans vän Antonio Canova.[10] Efter Bossis död 1815 förvärvades den vitruvianska mannen 1822, tillsammans med ett antal av hans teckning, av Gallerie dell'Accademia i Venedig, Italien, och har varit kvar där sedan dess.[11] Det har påvisats samarbetsvilja[redigera] Det finns bevis för att Leonardo kan ha påverkats av det arbete som utförts av Giacomo Andrea de Ferrara, en Renaissance arkitekt, expert på Vitruvius och nära vän till honom.[12] Giacomo Andreas ursprungliga teckning har bara en uppsättning arm och ben medan Leonardo har samma ställning som hans mans arm och ben.[13] Ett annat tänkbart inflytande på Leonardo-presentationen hade kunnat vara att Francesco di Giorgio, en sienesisk arkitekt som 1470 sammanställde ett icke-publicerat fördrag om civil och militär arkitektur (Trattato di Architettura Civile e Militara). Mindre
Automatisk översättning

Kundrecensioner

Det finns inga recensioner för denna produkt ännu.Har du köpt den här produkten?

Taggar

Pussel
vitruanskamanleonardoda vincimarkewesterfieldvästerfältzazzlemänniskakroppproportion
Alla produkter
vitruanskamanleonardoda vincimarkewesterfieldvästerfältzazzlemänniskakroppproportion

Annan information

Produkt ID: 116166797234541682
Skapad: 2017-09-10 8:37
Betyg: G