Tryck/klicka på bilden för att se fler RealViewsTM
1 161,00 kr
per canvastryck
Vår Mor på ikonen Perpetual Help (Perpetual Help I Canvastryck
Antal:
Storlek
28 x 35,5 cm
Tjocklek på Canvasen
3,175 cm
-200,00 kr
Ram
Ingen
Om Canvastavlor
Såld av
Om denna design
Vår Mor på ikonen Perpetual Help (Perpetual Help I Canvastryck
Ikonen Vårt Mor för Perpetual Help är ett av de mest välkända och älskade bilder i det välsignade jungfrun som katolikerna känner till. Under många år var en veckotimme eller ingen annan heliga till heder för vår Mor i Perpetual Help vanlig i många församlingar över hela världen, och anpassningsbarna fortsätter faktiskt i många ställe än i dag. Historien om den ursprungliga symbolen, som nu finns inskriven i kyrkan Sankt Alphonsus i Rom, kan spåras tillbaka till år 1495, då bilden, som redan ansågs gammal, var inskriven i en kyrka på ön Kreta. När ön hotades av turkar fördes ikonen - eventuellt stulen - av en handlare som tog med sig den till Rom. Kort efter att han kom dit blev mannen allvarligt sjuk. Innan han dog bad han en vän att ta ikonen till en av kyrkorna i Rom så att den kunde bli offentlig. Men när hans fru dog övertalade hon make att låta henne behålla målningen i sitt hem, där den stannade i flera månader. En kväll dök den välsignade jungfrun upp för mannen i en dröm och varnade honom för att inte behålla bild. Två gånger framstod hon för honom med detta budskap, och båda gångerna ignorerade han hennes varning. Tredje gången hon berättade för honom att om han fortsatte att lyda henne skulle han dö en olycklig död. Den här gången försökte mannen övertala sin fru till ge med målningen, men hon vägrade. Vår Dam verkade än en gång tala om för honom om hans nära förestående död. Om en kort tid blev han sjuk och dog. Vår Dam visade sig sedan för mannens 6-åriga dotter och sa till henne att hon skulle säga till mor: "Heliga Mor av perpetual Help beordrar dig att ta ut henne ur ditt hus!" Mor, som hade sett en liknande vision, var skräckslagen och var på väg till en kyrka ge bild när en grannkvinna övertalade henne om att det bara var en dröm och att hon inte borde betala någon uppmärksamhet på det. Den kvällen blev grannen våldsamt sjuk, och erkände sitt fel, och lovade högtidligen Dam i bild, varefter hon omedelbart fick sin upprättelse. Återigen visade den unga flickan det välsignade Junggin, den här gången bad hon att berätta för henne mor till ställe i bild i en viss kyrka mellan St. Mary Major's och St. John Laterans. Samma dag, den 27 mars 1499, togs bild i högtidlig procession till kyrkan i St. Matthew i Apostle, där det placerades ovanför den exquisita vita marmoraltaren. Själva kyrkan var mycket liten - bara omkring 75 fot lång och 35 fot bred. Ändå började duschen av mirakulösa galler redan innan bilden kom in i dess väggar, och en paralyserad man botades när den procession som hans hus passerade. Bildens historia fram till denna punkt skrevs på både latin och italienska på ett stort biet i parlamentet, som under många år hängdes bredvid ikonen i St. Matthew's Church. Kopior av huset förvaras nu i Vatikanen Bibliotek. Under de kommande 30 åren var denna ödmjuka kyrka en av de mest populära pilgrimsfärderna ställe i Rom på grund av det mirakulösa bild. Sedan 1798 riktades St. Matthew-kyrkan till marken av Napoleons styrkor. Den auktoritära munk som var kyrkans vaktmästare tog med sig bild, men i 64 år var det borttappad till resten av världen. Till slut glömde till och med munk att bilden av gång hade betraktats som mirakulös. En av munk, Brother Augustine, som hade en underbar hängivenhet för mirakelbilden som ung religiösa, erkände senare detta i Santa Maria-klostret i Posterula när han förflyttades dit 1840. Han skulle ofta säga till Michael Marchi, en av altarpojkarna han tränade, "Ser du bild, Michael? Det är ett mycket gammalt bild. Madonna från St Matthew's är den som hänger här i kapellet... Kom alltid ihåg det här." Och han kom ihåg, även långt efter att han kom in i kyrkogårdarna 1855. Som ung präst Fr. Marchi levde vid ordningens huvudstad, som tillsammans med St. Alphonsus kyrka byggdes på samma biet om land där St. Matthew gång kyrkan stod. En dag när samhället var på fritiden hade han möjlighet att dela med sig av detta minne från sin ungdom till sin religiösa. En av prästerna nämnde att han hade lärt sig att en mirakulös bild av den välsignade jungfrun hade ventilerats i St Matthew-kyrkan som gång stod där, men att det hade varit borttappad många år tidigare. I det här Fr. Marchi fattig i: "Men det är inte borttappad! Jag vet att bild - det heter Vårt Mor i Perpetual Help. Jag såg det ofta under åren 1850 och 1851 när jag var ung student. Det ligger i kapellet på Santa Maria i Posterula." Far fortsatte med att förklara vad Brother Augustine ofta hade berättat för honom om bilden och dess ursprung. Rektoristerna visste nu var mirakulösa bild kunde hittas, men de kände inte till vårt Dam befäl. Tiden hade inte varit kom för ikonen till komen ur dunkel. Det var flera år senare, på grund av en predikan från en jesuitpräst i en av Roms kyrkor, som ikonen slutligen kom tillbaka till ställe där Vårt Dam ville att den skulle respekteras. 7 februari 1863, FR. Francis Blosi gav en predikan om flera av berömden bilder i Roms kyrkor. Bland dem beskrev han den mirakulösa målningen av Vår Dam av Perpetual Help som var inskriven i St Matthew-kyrkan. Han vädjade till sina lyssnare att den som vet var den befinner sig skulle påminna sin ägare om att den välsignade Junggin hade beordrat att den skulle hedras mellan St. Mary Major och St. John Lateran. När Redemptoristerna hörde detta gick de till sin överordnade general, Fr. Nicolas Mauron, bad honom att köpa bild från Augustinianerna för deras kyrka, som stod på St Matthew-kyrkans plats. Den 11 december 1865, FR. Mauron fick en publik med påven Pius IX och lade fram ärendet för honom. Efter att ha hört historien var påven övertygad om att det var Guds vilja att ikonen återigen fick offentlig hämnd på den plats som angavs av den välsignade jungfrun. Enligt traditionen var det då påven Pius IX sa till den högste rebellen: "Gör henne känd i hela världen!" Med beaktande av Fr. Marchi, som Fr. Mauron hade tagit med sig, påven övergav det och skrev: 11 december 1865 Kardinalprefekten kommer att kalla den lilla Santa Maria-församlingens överhöghet i Posterula och kommer att tala om för honom att det är vår vilja att den bild av den mest heliga Mary, som denna framställning behandlar, återlämnas mellan St. John's och St. Mary Major's. Överhögaren till Congregation of the Mest Heliga Redeemer är dock skyldig att ersätta ett annat lämpligt bild. Påven Pius IX Augustinianerna blev häpna när de såg meddelandet från Heligan Far, för de hade ingen aning om vilken skatt de hade i sin ägo. Även om de var ledsen att se bild lämna sitt kloster gladde de de sig över att se det återlämnas till ställe där den välsignade jungfrun ville att det skulle respekteras. I ställe i det ursprungliga bild fick de en exakt kopia inom kort. Remptoristerna var glada över att få mirakelbilden, men att vilja välkomna den på ett passande sätt till ge fördröjde installationen i kyrkan tills den kunde rengöras och repareras, och andra lämpliga förberedelser kunde göras. Den 26 april 1866 tog slutligen den högtidliga processen och den formella omgivningen av ikonen ställe. Under processionen dekorerades byggnad och vägkanterna med blommor, vinstockar och banderoller. Gång visade återigen vår Dam sin glädje över kärlek, som visade henne genom en skoningslös nåd, för flera mirakulösa botemedel tog ställe den dagen. När processionen återvände till kyrkan var ikonen förankrad över huvudaltaret mitt i en mycket glädjande stämning. I tre dagar fortsatte firande, med vackra höga massor, understöd, speciella devotioner och sermoner varje dag. Allteftersom mirakellernas ord spred sig kom hundratals människor för att se bild och hedra den välsignade jungfrun. Snart fylldes hela kyrkans framsida med övergivna kryckor och käppar och andra ex votos, symboliska mynt lämnat i thanksgiving för botemedel. Inte ens två veckor hade förflutit när påven Pius IX själv kom och tillbringade många långa stunder och bad innan bilden. "Så vacker hon är!" sa han, efter att ha tittat på bild. Senare, när ärkebroderskapet i vår Dam i Perpetual Help bildades, insisterade påven på att han skulle vara det första namn på medlemslistan. Den 12 maj 1867 beordrade Vatikanen att ikonen skulle krönas. Den 23 juni det året, efter det att en högmäld folkmassa, mitt i glatta hymner, välsignades två guldfärgade, jewelmärkta krona, där det ena krona placerades på huvudet på det välsignade Jungfrun och det andra på huvudet på Jesus Spädbarn. Ikonens popularitet bland katoliker i Östra Rite underströks av närvaron av den latinska patriarken i Konstantinopel, som var ordförande vid ceremonin. Vår hängivenhet för Perpetual Help spreds snabbt till Stater i Mor. När kyrkobesökarna bildade en uppdrag kyrka nära Boston, ägnade de den åt Vårt Dam under denna titel och hade förmånen att från Rom få den första kopian av den ikon som hade vidrörts till originalet och välsignats.1 På Pentecost Söndag, 28 maj, 1871, fördes ikonen till kyrkan i en magnifik process, där den var förankrad ovanför huvudaltaren. Precis som med den ursprungliga bilden i Rom hade målningen inte tidigare visats för offentlig hämnd än miraklet började. Snart störtades den lilla träkyrkan med så många anhängare av vår perpetual Help Mor att det snart blev nödvändigt att börja bygga en ny, större kyrka. Men inte ens den stora vackra nya kyrkan, som var tillägnad 1878, kunde hålla de tusentals som under dessa år, med all rätt, flockade på mirakelbilden i tidigt! Mellan åren 1871 och 1884, enligt Fr. John Byrne, C.SS.R., "inte mindre än 331 välbestyrkta botemedel hade rapporterats, av vilka några hade tillfogats till förmån för människor som bor så långt bort som Väster Virginia och Texas."2 I 1886 ensam, från den 1 januari till den 31 maj, rapporterades "31 botemedel, uppenbarligen utanför naturens makt, för att få effekt." Några år senare rapporterades sju botemedel ha tagit ställe på en enda dag, The Feast of the Immaculate Conception, 8 december 1891. De veckovisa devoteringarna till heder för vår Mor i Perpetual Help är en anpassningsbar som infördes 1922 vid St. Alphonsus Church i St. Louis, Missouri, som vid ett tillfälle ritade upp till 18 000 människor varje vecka. Devotionen spred sig snabbt från kyrkan till kyrkan tills slutligen, i St Louis som i New Orleans, Detroit, Chicago och Boston, blev det nödvändigt att schemalägga åtta till tio tjänster per dag för att ta emot alla de människor som ville hedra vår Dam under denna titel. Inom kort hade anpassningsbarna av veckobesök till heder för vår Mor i Perpetual Help spridit sig över hela världen. Ikonens symbol Ikonen Ikonen Vår Mor i Perpetual Help är ett exempel på den Westerna påverkan på Östra konst. Särskilt i 12:e och 1300-talet, när francikaner reste genom östran Medelhavet, blev detta inflytande tydligt i en ny klass av ikoner som heter Cardiotissa, från den grekiska ord kardia, som elaket känner. Cardiotissa hänvisar alltså till en typ av ikon som visar ömhet, medkänsla och barmhärtighet. Även om vår Dam har varit en seren och värdig person, visar vår underbara sorg över att vi funderar över hennes sons lidande. För dem som är vana vid Western konst är det dock inte alltid lätt att förstå skönheten hos en ikon utan att förstå mer om denna konst. För katolik i en Östra är en ikon inte bara en konstnärlig representation. Gången är välsignat, det blir ett fönster mot himlen, en kontaktpunkt, "så att man när man ber före det befinner sig i andlig närvaro av den person som är företrädd. En kyssar för övrigt ikonen, en kysser personskapet, en bögar före personskapet (Robert Lane, "Ryssland och ikonen" Mary #117, s. 5). En artist som ska måla en ikon förbereder sig andligt genom bön, bekännelse, Heliga Communion och ibland fastande. Han ber till och med medan han målar, för han ser sig själv som ett instrument för Heligan Ghost, huvudkonstnären, som kommer att använda ikonen som ett instrument för att kanalisera gester till dem som vänder om den och ber före den. I de flesta caseser skriver konstnären inte ens under namn på sitt verk. I den Westerna konsten är skillnaden mellan stilar som används i helig konst och konsthantkonst liten, men bara subjekt är annorlunda. Ikoner är dock inte avsedda att vara realistiska när det gäller fysiska framställningar, utan snarare att framställa eviga sanningar på ett sätt som omedelbart transporterar tittaren till en andlig flygplan. Kanske är det enklaste sättet att beskriva det som teologi i rad och färg. Bilder framställs på ett extremt stiliserat, icke-naturalistiskt sätt. Kläder och kläder ser ut som enkla geometriska former, medan ansikte och kroppar visar en bild av människans natur som förvandlats genom nåd till gudomlig. I ikonen Vår Mor i Perpetual Help visas inte Jesus Child med ett spädbarns fysiska proportioner utan visas nästan som en vuxen i miniatyr. Detta har tolkats som ett tecken på att han är Gud och har oändliga kunskaper. Men han är också människa, för han klamrar sig fast vid sin Mor hand i rädsla, samtidigt som han blickar mot ängeln över sin axel. En av hans sandaler har komen lös, vilket tyder på den brådska med vilken han hade springa till henne. Varför är Jesus så rädd? Änglar i bild har sina instrument för sin passion och död, med ängeln på den lämnat som bär gall, lans och rede, medan högernas ängel håller kor och nagel. Deras händer är täckt med en trasa eller slöja, ungefär som den humoristiska slöja som prästen håller när han välsignar med den välsignade Sacramenten i skönhetstransEN i Benedence. Ansikte i vårt Dam är allvarligt och sorgligt, med hennes stora ögon riktad inte mot Jesus utan mot oss. Man känner att hon vädjar till oss att undvika synd, vilket har gjort att hennes son har lidit så mycket för oss. Hennes blickar gör oss till en del av bild och den smärta som det framkallar. "Kommer du inte kärlek min son, vem har älskat dig så mycket?", verkar hon säga. Vår Dam är klädd i färgen av royalty. Hennes tunik är av mörk röd och hennes mantel är mörk blått med en grönt. (Enligt en annan tolkning skulle mörken röd vara färg som bärs av oskuld vid tidpunkten för Kristus, medan blå var färg som bärs av mor i Palestina.) Barnet Jesus bär också kunglighetens färg. Både Jesus och Mary har guldhalos, men Kristus halo är dekorerat med kor som ett tecken på hans gudomlighet. Judiska krona placerades på huvudena på både Mor och barn i den ursprungliga ikonen på order av Vatikanen 1867. (krona togs bort när ikonen restaurerades på 1990-talet.) Den grekiska initialerna bredvid överhuvudet Vårt Dam identifierar henne som "Guds Mor", medan de nära barnet är förkortningen för "Jesus Kristus". Brev över änglar huvudena anger den på den lämnat som St. Michael och den på högerna som St. Gabriel. Den 8-spetsiga stjärnan på vår Dam slöja säger oss att hon är Sea Star, den stjärna som leder oss till Jesus. Den lilla porten kor till lämnat om stjärnan förstärker detta koncept. Marys mun är liten för att visa hennes tysta och bönande anda. Hennes ögon är stort, för de ser alla våra problem och behov och vänder sig alltid till oss. Kristus händer, som förvandlade handflatan till Hans Mor, visar att han har lagt kursen för inlösen i hennes besittning. Vår hand i Dam klappar inte hennes sons hand, utan förblir öppen och uppmanar oss att lägga händer i hennes tillsammans med Jesus. Som med andra ikoner är målningens bakgrund guld för att symbolisera himlen, där Jesus och Mary nu härskar i ära. Detta ljus av himlen skiner genom sina kläder och lyser inte bara själva bild, utan även dem som beter det. Denna radians talar till oss om Guds ljus och ära, stärker och tröstar oss när vi färdas genom livet till vårt himmelska mål. Slutligen är det inte av någon liten betydelse att vår välsignade Mor själv hänvisade till ikonen med titeln "Heliga Mary of Perpetual Help". Detta, tillsammans med den symbolik som vi ser i bild, borde säkerligen försäkra oss om den älskvärda oro och ömhet som vårt välsignade Mor har för oss, och hennes glödande önskan att vara en källa till ständig hjälp för alla som uppmanar henne.
Automatisk översättning
Kundrecensioner
Det finns inga recensioner för denna produkt ännu.Har du köpt den här produkten?
Taggar
Annan information
Produkt ID: 192253114055683074
Skapad: 2016-10-25 17:12
Betyg: G
Nyligen besökta produkter
