Skapa en produktmall
🤔Vad är en produktmall?
En produktmall på Zazzle är en design som innehåller platshållarbilder och/eller platshållartext som kunder enkelt kan anpassa. Mallar gör det smidigt för kunder att skapa personliga produkter utan att behöva börja från noll – de kan enkelt lägga till sin egen personliga touch.
Populära exempel på mallprodukter är gratulationskort, bröllopsinbjudningar och visitkort. Dessa produkter gör det enkelt för kunder att ladda upp bilder eller skriva in personlig text. Till exempel, när en kund tittar på en visitkortsmall (som visas nedan), fyller de bara i fält som ”Ditt namn” eller ”Din kontaktinformation” för att göra det unikt för dem. Detta gör kundens anpassningsupplevelse enklare för alla produkter på Zazzle, och vi rekommenderar att du använder mallar för alla dina offentliga produkter.
Titta hur enkelt det är för kunder att köpa en produkt när mallar används…
✏️Hur man skapar en produktmall
Om du har skapat produkter på Zazzle tidigare, är du nästan där! Att göra en produkt till en mall innebär bara att du anger vilka bilder eller textfält kunden ska kunna redigera.
Topp-tips innan du börjar: Aktivera mallarna i den ordning du vill att kunderna ska se dem. Om du till exempel börjar med "Namn" kommer det att visas överst, följt av "Adress" och så vidare.
Följ dessa steg för att skapa en mall:
Lägg till dina designelement: Ladda först upp dina bilder och texter till produkten.
-
Välj ditt första designelement
- Klicka direkt på den bild eller text du vill göra redigerbar.
- Alternativ visas då på höger sida i designtjänsten.
-
Aktivera mallen
- Växla på “Gör detta till ett mallobjekt” för att aktivera mallinställningarna.
-
Lägg till etiketter på produktsidan
- Uppdatera "Etikett för produktsida" för att guida kunden.
- Använd till exempel etiketter som ”Ditt namn” (för text) eller ”Din logotyp” (för bilder).
Upprepa dessa steg för varje text- och bildelement i din design.
🖼️Viktiga anmärkningar om användning av stockbilder
Om du använder stockbilder, se till att:
- Välj alternativet “Tvinga kunder att ersätta med eget innehåll”. Det säkerställer att kunderna inte av misstag köper produkten med stockbilden, och undviker licensproblem.
- För att ge kunderna en bra upplevelse, se till att dina bildmallar är inställda på det rekommenderade standardläget “Fyll” i designtjänsten. Det gör att användarens uppladdade bilder passar perfekt med din design och förhindrar problem som avklippta ansikten eller feljusterade bilder. Detta läge fungerar för 99 % av alla exempel vi har sett på sajten.
🔗Länka dubblettfält
För produkter med fält som upprepas (som ett namn eller en bild som visas på flera ställen) kan du länka dem så att de uppdateras samtidigt.
Så här länkar du dubblettfält:
- Använd samma URL-parameter för varje fält i mallinställningarna.
- Exempel:
- Lägg till ett namn och ett år på framsidan av en dubbelsidig dekoration.
- Duplicera dessa fält på baksidan och tilldela samma URL-parameter.
Nu, när kunden redigerar ett av fälten, uppdateras båda sidorna automatiskt!
➕Ytterligare alternativ i mallverktyget
När du klickar på ”Fler alternativ” ser du följande inställningar:
-
Gör objekt permanent och alltid synligt
- Kunder kan flytta eller ändra storlek på objektet, men kan inte ta bort det.
-
URL-parameter
- Om du använder Zazzle API är detta fältnamnet för data som skickas från en extern källa. Hoppa över detta om du inte använder API:et.
-
Tillåt redigering på produktsidan
- Aktivera detta för att tillåta anpassning direkt på produktsidan. Avmarkera endast om du arbetar med API:et. Mer information finns här.
Slutför och publicera din mallprodukt
När du publicerar din produkt till försäljning kommer du att se en kryssruta med texten “Den här produkten är en mall.” Låt den vara ikryssad för att möjliggöra personalisering. Om du väljer att inte erbjuda anpassning kan du avmarkera den.
📽️Se alla steg i praktiken…
Och det var allt – grattis! Du har just skapat en produktmall på Zazzle. 🎉